W listopadzie wykonaliśmy kolejne zadanie – gazetkę ścienną z okazji Narodowego Święta Niepodległości.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ” Świetlica na medal” – zadanie 1
Kreatywne prace plastyczne
Międzynarodowy projekt edukacyjny „Kreatywne prace plastyczne” V edycja wspierający rozwój kreatywności w roku szkolnym 2024/25.
Bon Appetit
Świetliczaki na tropie… przysłów
Bon Appetit
Bon Appetit
Z okazji Europejskiego Dnia Śniadania przygotowaliśmy zdrowe kanapki z twarożkiem, warzywami i ziołami z naszego świetlicowego parapetu. Samodzielnie zrobiony posiłek wszystkim smakował i zniknął z talerzy w ekspresowym tempie 😉
Świetliczaki na tropie…przysłów
„Pod parasolem”
Ile prawdy jest w legendzie?
Świetliczaki na tropie przysłów
„Jedna jaskółka wiosny nie czyni” – to kolejne zadanie wykonane na zajęciach w świetlicy. Uczniowie poznali znaczenie przysłowia, a wykorzystując tablicę interaktywną utrwalili wiedzę na temat ptaków przylatujących do Polski wiosną. Na koniec wspólnie wykonali wiosenną dekorację sali.
Bon Appetit – savoir-vivre przy stole
Witaminy z parapetu
Zapiekanki i tosty – kolejne zadanie wykonane
Bon Appetit – savoir-vivre przy stole
Wykonaliśmy kolejne zadanie projektowe. Tym razem przypomnieliśmy sobie zasady kulturalnego zachowania przy stole, nauczyliśmy się jak poprawnie nakryć do stołu i ładnie złożyć serwetkę.
Szydełkowanie
Nasze trzecioklasistki uwielbiają rękodzieło. Na zajęciach w świetlicy maja okazję poznawać różne techniki. Ostatnie tygodnie spędzają na odkrywaniu tajemnic szydełkowania 😉
Zgaduj zgadula
Uczniowie klas trzecich wzięli udział w zabawie w odgadywanie smaków bez udziału zmysłu wzroku. Poszło im świetnie. Zwieńczeniem zajęć było wspólne przygotowanie i degustacja sałatki owocowej.
Piramida zdrowego żywienia, bezpieczeństwo w kuchni oraz założenie świetlicowej książki kucharskiej – uczniowie klas trzecich wykonali pierwsze zadania projektowe.
Kalendarze
Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi
Uczniowie klas trzecich wykonali kolejne zadanie z projektu edukacyjnego „Świetliczaki na tropie… przysłów”. Tym razem poznali historię powstania kalendarza oraz ciekawostki z nim związane . Mieli również okazję samodzielnie wykonać kalendarz biurowy, w którym zaznaczyli ważne dla siebie wydarzenia.
Świetliczaki na tropie…przysłów
„Kiedy wrzesień, to już jesień, wtedy jabłek pełna kieszeń”. Zrealizowaliśmy pierwsze zadanie projektowe. Świętując Dzień Jabłka, przygotowaliśmy plakaty promujące jedzenie warzyw i owoców.
Projekt Świetliczaki na tropie… przysłów.
W roku szklonym 2023/2024 Świetlica Szkolna bierze udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym w ramach Akademii Świetlicowej pt. „Świetliczaki na tropie… przysłów”. Projekt składa się z 30 zadań z podanego zestawu. Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 12 zdań, w których trzeba wyjaśnić przysłowia.
BON APPETIT
Cele projektu:
– rozwijanie zainteresowań i umiejętności kulinarnych dzieci poprzez
samodzielne przygotowywanie potraw i posiłków,
– poszerzenie zasobu słownictwa w wybranym języku obcym,
– zapoznanie oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa w kuchni,
– kształtowanie umiejętności przyrządzania posiłków z zachowaniem
higieny,
– nabywanie umiejętności korzystania z książek kucharskich i przepisów
kulinarnych,
– czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków oraz
– zdobywanie nowych doświadczeń za pomocą zmysłów,
– promowanie świadomości zdrowego przygotowywania posiłków,
– kształtowanie odpowiedzialnych postaw związanych z ideą zero
waste (niemarnowanie jedzenia) oraz dzielenia się z innymi,
– rozwijanie motoryki małej i samodzielności,
– zapoznanie z różnymi narzędziami i urządzeniami gospodarstwa
domowego.
Zakamarek – ekotriki na kąciki
W ramach realizowanego w świetlicy Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zakamarek – ekotriki na kąciki”, uczniowie klas drugich wykonali dobry uczynek dla Ziemi – zasadzili w szkolnym ogrodzie dwa piękne rododendrony. Przy okazji chętnie podjęli się innych prac – pielenia i podlania ogródka warzywnego.
Kreatywne prace plastyczne – zadanie majowe
Wiosenne drzewo
Tło – akwarele lub malowanie plamą
Drzewo – wycinanka z kolorowego papieru
Kreatywne prace plastyczne – zadanie kwietniowe
Europa i ja – warsztaty kulinarne
W świetlicy odbyły się warsztaty kulinarne, w których udział wzięli uczniowie klasy 4e oraz drugoklasiści. Dzieci poznały tajniki szkockiej kuchni oraz wspólnie przygotowały jeden ze szkockich specjałów – kruche ciasteczka maślane. Na koniec, przy dźwiękach dud, odbyła się degustacja wypieków.
O Szkocji wiemy już coraz więcej i chętnie uczymy się nowych rzeczy. Tym razem poznaliśmy słownictwo związane z tym pięknym krajem.
Zakończyliśmy przygodę z kolejną lekturą, książką Hugh Loftinga pt.: „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”. Podczas realizacji modułu II wykonaliśmy wiele ciekawych zadań: uzupełniliśmy lekturniki, stworzyliśmy „Lekturę na lince”, czyli wykonaliśmy rysunki poszczególnych wydarzeń, o których czytaliśmy w lekturze i umieściliśmy je na sznurku na szkolnym korytarzu. Z klocków stworzyliśmy bohaterów książki,, znajomość lektury sprawdziliśmy bawiąc się na platformie wordwall. Na zakończenie naszych działań omówiliśmy najważniejsze zasady zachowania w przypadku zgubienia się.
W kwietniu rozpoczynam przygodę z koleją lekturą. Już nie możemy się doczekać.
Zakamarek – ekotriki na kącki
Zrealizowaliśmy zadanie z kącika wynalazcy – Bunt maszyn, czyli roboty z surowców wtórnych.
Kreatywne prace plastyczne – zadanie marcowe
Bazie
– bazie – malowanie tuszem i wydzieranka
Zakamarek – ekotriki na kąciki
Wykonaliśmy zadania z kącika astronomicznego. Poznaliśmy bliżej sylwetkę Mikołaja Kopernika, słuchaliśmy dźwięków kosmosu nagranych przez sondę kosmiczną Voyager, rozmawialiśmy o planetach, astronomii i wszechświecie. Zwieńczeniem naszych działań było wykonanie prac plastycznych – Ufoludek.
Europa i ja
Poznaliśmy faunę i florę Szkocji.
Europa i ja
Zrealizowaliśmy kolejne zadanie z projektu Europa i ja. Tym razem poznaliśmy sylwetki sławnych Szkotów, m.in. aktorów, naukowców, pisarzy. Szczególnie dużo czasu poświęciliśmy osobie Alexandra Grahama Bella – szkockiego logopedy, nauczyciela, znanego przede wszystkim z wynalezienia telefonu i innych wynalazków telekomunikacyjnych. Zainspirowani jego pomysłem stworzyliśmy własne „telefony” 🙂
Kreatywne prace plastyczne
Zadanie lutowe – Bałwanki
Zadanie styczniowe – Kolaż z makulatury „Babeczka”
Zadanie grudniowe – Choinki
Czytam z klasą – lekturki spod chmurki
W styczniu zaczynamy przygodę z koleją lekturą.
BohaterOn – po raz czwarty
Klasa 4e oraz uczniowie klas drugich uczęszczający do świetlicy po raz czwarty wzięli udział w ogólnopolskim projekcie „BohaterOn w Twojej Szkole”. Jest on częścią kampanii o tematyce historycznej „BohaterON – włącz historię!”, która ma na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego.
Na zajęciach w świetlicy, podobnie jak w poprzednich latach, rozmawialiśmy o przyczynach wybuchu powstania oraz bohaterstwie walczących w nim młodych osób. Zastanawialiśmy się nad znaczeniem słów wolność i patriotyzm. Wspólne zredagowaliśmy podziękowania dla Powstańców, które w tym roku przesłaliśmy za pomocą portalu dumnizpowstancow.pl.
Europa i ja – Szkocja
Za nami drugie zajęcia w ramach realizacji projektu.
Tym razem obejrzeliśmy bajkę pt.: „Andzia i tajemnica potwora z Loch Ness” oraz stworzyliśmy piękne obrazki przedstawiające tego legendarnego stworzenia. Dowiedzieliśmy się również, że ze Szkocji pochodzili autorzy znanych powieści dla dzieci: J.M. Barrie – autor „Piotrusia Pana”, Kenneth Graham -autor powieści pt.: „O czym szumią wierzby” oraz Sir Artur Conan Doyle, twórca najbardziej znanego detektywa na świecie – Sherlocka Holmesa.
Kreatywne prace plastyczne
Zadanie listopadowe – jesienne drzewo
Zakamarek – ekotriki na kąciki
Kącik patriotyczny
Z okazji Narodowego Święta Niepodległości wykonaliśmy zadanie z kącika patriotycznego – odkodowaliśmy symbole narodowe, zrobiliśmy kokardy narodowe oraz wykonaliśmy piękne prace plastyczne, które ozdobiły naszą salę.
Zakamarek – ekotriki na kąciki
Cudeńka z szyszek
Sowy, jeże, biedronki, delfinki, pająki, a nawet zielonego kameleona i pięknego jeżo-słonia stworzyliśmy z szyszek i plasteliny.
Zakamarek – ekotriki na kąciki
Lekturki spod chmurki
Pod czujnym okiem chmurki Tosi, uczniowie klas drugich rozpoczęli przygodę z projektem „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”. Wspólnie z panią Justyną, stworzyli kącik czytelniczy, przygotowali chmurki, które ozdobiły salę oraz wybrali pierwszą lekturę pt. „Sposób na Elfa”. Teraz codziennie w świetlicy poznajemy przygody psa Elfa oraz jego opiekunów – Dużego i Młodego.
Kreatywne prace plastyczne
Europa i ja – Szkocja
Przy dźwiękach szkockich dud, uczniowie klas drugich rozpoczęli w świetlicy przygodę z projektem edukacyjnym „Europa i ja”.
Co miesiąc będą wykonywać zadania, dzięki którym poszerzą swoją wiedzę na temat Szkocji – jej kultury, kuchni i tradycji.
Na pierwszych zajęciach uczniowie dowiedzieli się m.in.: gdzie leży Szkocja, jakie miasto jest jej stolicą oraz poznali szkockie symbole narodowe.
CZYTAM Z KLASĄ – lekturki spod chmurki
- międzynarodowy projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III.
Cele projektu:
– rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
– rozwijanie aktywności czytelniczej,
– doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
– zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
– pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
– integracja zespołu świetlicowego,
– współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Europa i ja”
Celem projektu jest przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym i uczniom klas 1-3 wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie. Poprzez udział w Projekcie uczestnicy zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania dotyczące Europy, wypromują swoją szkolną placówkę oraz
nawiążą współpracę z innymi szkołami.
W bieżącym roku szkolnym wybierzemy się w podróż do Szkocji.
Zakamrek – ekotriki na kąciki
Ogólnopolski projekt z zakresu edukacji przyrodniczo-ekologicznej oraz aranżacji przestrzeni.
Celem projektu jest wychowanie kreatywnego, świadomego swoich możliwości, posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą i podejmowania działań na jej rzecz ucznia.
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy”
Cele programu:
– wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina,
przyjaciele);
– wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
– formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
– ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Międzynarodowy projekt edukacyjny „Kreatywne prace plastyczne” – III edycja na rok szkolny 2022/23
Prowadzenie twórczych działań plastycznych wspierających rozwój, a szczególnie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, pamięci, uwagi i mowy.
* Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia i aktywności plastycznej w zakresie eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi, nabywania doświadczeń i polisensorycznego poznawania stymulującego rozwój.
* Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
* Tworzenie prac plastycznych inspirowanych przyrodą, naturą i najbliższym otoczeniem za pomocą różnych technik rysunkowych, malarskich, graficznych, papierowych i mieszanych.
* Rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
* Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez recykling plastyczny oraz wykluczenie materiałów zawierających plastik.
BohaterOn
BohaterON w Twojej Szkole to część ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej BohaterON – włącz historię!. Kampania ma na celu upamiętnienie, uhonorowanie i bezpośrednią pomoc uczestnikom Powstania Warszawskiego, edukację społeczeństwa, a także promocję patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.
Rok szkolny 2021/22
Zakamarek
Wykonaliśmy ostanie zadanie – plakat z naszymi pomysłami na ochronę środowiska.
Zakamarek
Postać ekoludka Zakamarka wykonana przez Basię i jej pomocnika Roberta.
Europa i ja – Wielka Brytania
Zabawy z wysp brytyjskich – ostatnie zadanie z projektu za nami. Tym razem bawiliśmy się w ulubione zabawy dzieci z Wielkiej Brytanii – I spy (Oko szpiega), Simon says (Szymon mówi) oraz Pin a tail on a donkey (Przyczep ogon osiołkowi).
Kreatywne prace plastyczne – wiosenne drzewa
Zakamarek
Kolejne zadanie z kącika badawczego za nami. Z muszelek, patyków, starych płyt CD oraz sznurka wykonaliśmy dzwonki wiatrowe.
Europa i ja – tradycyjne tańce brytyjskie
W kwietniu poznaliśmy tradycyjne brytyjskie tańce – pochodzący ze Szkocji ceilidh dance oraz angielski barn dance. Wspólne zatańczenie ich, sprawiło nam wiele radości.
Zakamarek -ekotriki na kąciki
Z okazji Światowego Dnia Wody uczniowie klas drugich stworzyli plakat z hasłami zachęcającymi do jej oszczędzania.
Wykonaliśmy siódme zadanie z projektu Zakamarek. Tym razem z papierowych talerzyków zrobiliśmy łapacze snów. Bardzo nam się podobają efekty naszej pracy.
Europa i ja – kuchnia brytyjska
Jak smakuje ulubiony przysmak misia Paddingtona – marmolada?
Czy fasolka na śniadanie to dobry pomysł?
Już to wiemy.
Na zajęciach w świetlicy, wybraliśmy się w kulinarną podróż do Wielkiej Brytanii. Obejrzeliśmy prezentację nt. najbardziej popularnych potraw kuchni brytyjskiej, a następnie mieliśmy okazję spróbować niektórych brytyjskich specjałów: fasolki w sosie pomidorowym na tostach oraz tostów z marmoladą pomarańczową. Potrawy te Brytyjczycy jedzą na śniadanie.
Przygotowaliśmy również deser uwielbiany przez brytyjskie dzieci – owocowy trifle.
Było pysznie.
Odkrywanie nowych smaków bardzo nam się podobało.
Zakładamy ogródek
Wszyscy bardzo czekamy na nadejście wiosny. Chcąc przyspieszyć jej przyjście założyliśmy w świetlicy mały ogródek na parapecie. Wspólnie posialiśmy zioła i kwiaty oraz zasadziliśmy cebulę na szczypiorek. Teraz codziennie dbamy o nasze roślinki i obserwujemy jak rosną.
Zajęcia odbyły się w ramach realizacji projektu edukacyjnego Zakamarek – ekotriki na kąciki.
Europa i ja
Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o zwierzętach występujących w Wielkiej Brytanii. Dowiedzieliśmy się, m.in.: jak wygląda szkocka krowa rasy highland, że brytyjskie wiewiórki są szare, a ulubiona rasa psów królowej Elżbiety to corgi. Rozmawialiśmy również o legendarnych brytyjskich zwierzętach: potworze z Loch Ness, jednorożcach, które pojawiają się na herbie Szkocji oraz o walijskim smoku. Następnie ulepiliśmy z plasteliny zwierzęta, które najbardziej nam się spodobały.
Europa i ja
Za nami kolejne zajęcia w ramach realizacji projektu Europa i ja. Tym razem rozmawialiśmy o zwyczajach bożonarodzeniowych w Wielkiej Brytanii. Obejrzeliśmy filmik edukacyjny, z którego dowiedzieliśmy się m.in. czym są christmas crackers, kiedy brytyjskie dzieci dostają prezenty, jakie przysmaki zobaczymy na świątecznym stole oraz dlaczego Brytyjczycy robią zakupy w drugi dzień świąt? Na koniec zrobiliśmy fiszki językowe, które pomogą nam zapamiętać angielskie słówka związane z Bożym Narodzeniem.
Kreatywne prace plastyczne
Zimowe drzewa- wyklejanka z folii aluminiowej, prace uczniów z klas drugich.
Z kulturą mi do twarzy – mistrzowie pędzla
Uczniowie klas trzecich zapoznali się z twórczością wybitnego holenderskiego malarza Vincenta van Gogha. Następnie stworzyli własne dzieła inspirowane obrazem „Słoneczniki”. Efekty ich pracy można podziwiać poniżej.
Edukacyjny Zakamarek
Za oknami pochmurno i szaro-buro. Żeby trochę rozjaśnić jesienną aurę, uczniowie klas drugich, zainspirowani malarstwem wielkiego impresjonisty Claude Moneta, stworzyli swoje własne wersje „Japońskiego mostu”.
Było to kolejne zadanie z projektu „Zakamarek – ekotriki na kąciki”, tym razem z ekologicznego kącika plastycznego.
Edukacyjny Zakamarek
Za nami drugie zajęcia w ramach realizacji projektu „Zakamrek – ekotriki na kąciki”.
Tym razem wykonaliśmy zadanie z kącika badawczego „Co zabija bakterie?” Eksperyment z wykorzystaniem słoików i produktów spożywczych miał na celu pokazanie, jak ważne jest mycie produktów spożywczych przed spożyciem.
Z kącika „Zdrowie i emocje” wykonaliśmy doświadczenie „Woda i emocje”. Jest to jeden z najsłynniejszych eksperymentów, który sugeruje, że woda posiada zdolność do magazynowania informacji, a w tym posiadania uczuć i świadomości.
Jak wykonać eksperyment z wodą i ryżem?
Na początek potrzebne są dwie paczki ryżu o takich samych proporcjach. Należy go ugotować i ostudzić. Następnie przełożyć do dwóch różnych słoików o takich samych rozmiarach i z taką samą ilością wody. Obydwa słoiki powinny być wcześniej wyparzone i wyczyszczone – tak, żeby była pewność, że nie znajdują się w nich bakterie.
Tak gotowe słoiki zakręcamy. Następnie umieszczamy na nich karteczki. Na jednym powinno być to słowo związane z dobrymi emocjami, np. Kocham Cię. Na drugim coś z negatywnymi emocjami, np. Nienawidzę Cię. Słoiki umieszczamy na półce, szafce – w dowolnym miejscu tak, żeby miały identyczne warunki.
Kolejna część eksperymentu
W kolejnych dniach trzeba jednak poświęcić trochę czasu obydwu słoikom. Najlepiej raz dziennie chociaż podejść do każdego z osobna i przywitać się z nim w odpowiedni sposób. Przy tym pozytywnym, można powiedzieć coś miłego albo przeczytać słowo na kartce. Przy drugim podobnie, można go obrazić, ze złościć się, dać upust nerwom lub po prostu przeczytać kartkę.
Czekamy na efekty 🙂
BohaterOn
Już po raz trzeci świetlica przyłączyła się do ogólnopolskiej akcji „BohaterOn – włącz historię”.
W tegorocznej edycji udział wzięli uczniowie klas drugich i trzecich.
Na zajęciach obejrzeli oni spektakl teatru lalek Pracownia Za Piecem pt.: „Niebajka o Powstaniu Warszawskim”. Przedstawienie oparte na relacji dziadek – wnuczka, w prosty sposób, wyjaśniło dzieciom, czym jest bohaterstwo, czyn patriotyczny i co zrobić, by móc się nazwać patriotą. Pokazało, co dla Powstańców Warszawskich znaczy pamięć o wydarzeniach z 1944 roku oraz jak ważna jest dla nich korespondencja z dzisiejszymi, młodymi patriotami.
Spektakl stał się pretekstem do rozmowy na temat przyczyn wybuchu powstania oraz heroicznej postawie dzieci i młodzieży żyjących w czasach wojny. Uczniowie chętnie opowiadali historie swoich dziadków i pradziadków, którzy także walczyli na wojnie.
Dzieci z klas drugich oraz klasy 3e wykonały kartki z życzeniami i podziękowaniami, które w tym roku postanowiły wysłać do Pani Barbary Wojtanowicz-Włodymirskiej, sanitariuszki z batalionu Iwo.
Mamy nadzieję, ze nasze prace sprawią adresatce ogromną radość i dostarczą wielu wzruszeń.
Edukacyjny Zakamarek
W ramach realizacji Ogólnopolskiego projektu „Edukacyjny Zakamarek – ekotriki na kąciki”, wykonaliśmy zadanie z kącika badawczego Wulkan z cytryn.Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebowaliśmy tylko płynu do mycia naczyń, sody oczyszczonej, barwników spożywczych i oczywiście cytryn.
Było to proste, ale bardzo efektowne doświadczenie, które każdy może zrobić w domu. Zachęcamy!
Wielka Brytania
W naszej świetlicy dużo się dzieje. Uczniowie klas drugich biorą udział w różnych projektach edukacyjnych. Jednym z nich jest projekt Europa i ja, w ramach którego uczniowie poznają Wielką Brytanię.Na pierwszych zajęciach dzieci dowiedziały się, gdzie w Europie leży Zjednoczone Królestwo, jakie kraje wchodzą w jego skład, jak wygląda brytyjska flaga oraz flagi poszczególnych państw. Poznały różne ciekawostki o brytyjskiej rodzinie królewskiej i życiu codziennym w Wielkiej Brytanii.
Na zakończenie zajęć uczniowie wspólnymi siłami pomalowali flagę Wielkiej Brytanii.
„Tańcowała igła z nitką” – podstawy szycia ręcznego
Autorski program rękodzielniczy skierowany do uczniów klas drugich i trzecich uczęszczających do świetlicy.
Cele programu to m.in.: rozwijanie u dzieci zainteresowań, wiary we własne możliwości, kreatywności, doskonalenie sprawności manualnych i koncentracji oraz wytrwałości w dążeniu do celu.
Na zajęciach dzieci poznają szycie od podstaw, ćwiczą koordynację oko-ręka, poznają rodzaje ściegów i tkanin, uczą się samodzielnie nawlekać, wiązać supełki, fastrygować i przyszywać guziki. Maja okazję projektować, wycinać i tworzyć niepowtarzalne małe
rękodzieła m.in.: maskotki, ozdoby świąteczne, ocieplacze na kubki i breloczki.
Plastyka sensoryczna – zajęcia stymulujące kreatywność dziecka
Zabawy plastyczno – sensoryczne dla dzieci są niezwykle ważne zarówno dla rozwoju ich wyobraźni, jak i budowania integracji sensorycznej, czyli prawidłowej organizacji wrażeń sensorycznych dostarczanych przez receptory.
Mózg odbiera, rozpoznaje, segreguje, interpretuje i integruje informacje docierające poprzez poszczególne zmysły z wcześniejszymi doświadczeniami dziecka. Na ich podstawie tworzy reakcję adaptacyjną. Dlatego stymulowanie zmysłów i bezpośrednie doświadczanie wywiera tak istotny wpływ na harmonijny rozwój. Zajęcia plastyczne stanowią naturalną okazję do zabaw i ćwiczeń angażujących zmysły.
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Kreatywne Prace Plastyczne – II edycja
Głównym celem projektu jest zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie całościowego rozwoju uczniów poprzez działania plastyczne.
Proponowane w projekcie działania plastyczne wspierają rozwój ucznia szczególnie w zakresie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, pamięci i uwagi, wyobraźni i kreatywności oraz stanowić mogą popandemiczną arteterapię i profilaktykę zdrowia psychicznego. Powszechne stosowanie recyklingu plastycznego na zajęciach buduje nawyki i postawy proekologiczne.
W naszej świetlicy projekt będzie realizowany w klasach drugich i trzecich.
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” II EDYCJA
W roku szkolnym 2021/20212 nasza świetlica po raz drugi weźmie udział w realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”. Celem projektu jest:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno,
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką,
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym,
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm,
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych,
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dla dziecka,
- zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich codzienne przestrzeganie,
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
„Zakamrek” – ekotriki na kąciki
Ogólnopolski projekt z zakresu edukacji przyrodniczo-ekologicznej oraz aranżacji przestrzeni.
Celem projektu jest wychowanie kreatywnego, świadomego swoich możliwości, posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą i podejmowania działań na jej rzecz ucznia .
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Europa i ja”
Celem projektu jest przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym i uczniom klas 1-3 wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie. Poprzez udział w Projekcie uczestnicy zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania dotyczące Europy, wypromują swoją szkolną placówkę oraz
nawiążą współpracę z innymi szkołami.
Krajem wybranym przez naszą świetlicę w roku szkolnym 2021/2022 jest Wielka Brytania.
Eksperymenty, doświadczenia poprzez zabawę
Projekt ma na celu przeprowadzenie cyklu zajęć dla uczniów z klas specjalnych, które pomogą uczniom ze świetlicy lepiej poznać świat i sekrety różnych zjawisk zachodzących w świecie. Będą to eksperymenty między innymi:, fizyczne, chemiczne i biologiczne, związane z życiem codziennym, ale nie tylko. Uczniowie spotkają się z dźwiękiem, różnymi materiałami, smakami i zapachami.